Saturday 7 January 2012

cara nak kurus ikot kemampuan diri :)

Tengah hari tadi , disebabkan aku terlalu obses nak kurus,aku search some info from internet macam mane nak kuruskan bdan. i found something and i would like to share with others. aku bukan main copy je dari mane2 link,tapi aku sesuaikan dengan diri aku,mane senang nak ikot . 

  • firstly,of cos la kurang kan makan. ambik breakfast ,tapi jangan la terlalu berat. just utk ada tenaga hari tuh.
  • elakkan makan breakfast yang sangat berat macam nasi lemak dan roti canai.
  • jangan ambik makanan ringan diantara waktu makan.kerepek ke biscuit ber-cream semua tuh tolong elakkan.sebenarnye benda macam ni lah yang menambahkan lemak dalam badan.
  • lunch , makan lah ape2 jenis lauk pun dengan kuantiti nasi yang sikit.sikit bukan bermaksud sepinggan nasi oke. less than sepinggan. 
  • eat more vegetable and fruit. 
  • jangan minum air right after eating or tgh makan. perut buleh buncet.
  • elakkan minum air ais sebab lemak susah nak bakar.
  • bercakap pasal air,minum at least 2000ml air which is 2liter air.sebab utk menyingkirkan air dalam bdan,kite kena minum banyak air.bila kencing lebih banyak,then banyak lemak keluar dari tubuh.sorry aku guna bahasa kasar je.
  • lepas tuh,tak guna jugak diet tak de exercise sebab nye nanti tak sihat.so go for exercise at least 3 times a week.main la ape2 pun asalkan peluh dapat dikeluarkan dari bdan. tak perlu jogging 5-6 rounds satu hari sampai semput.aku main sepak2 bola je,asalkan aku bersukan :)
  • makan malam before 6pm.jangan la ambik burger plak kan. kalau makan nasi,eat less la. mentang2 dah penat bersukan,jangan la nak balun nasi sepinggan pulak kan.
  • elakkan makan makanan bergoreng.nampak minyak tuh,try la cakap tak nak.gantikan dengan makanan lain.
ni semua utk mereka yang tak dapat tahan diri dari makan nasi. tapi kalau yang buleh tuh,makan la biscuit je setiap hari . ambik breakfast yang berat. then lunch ambik biscuit cream cracker and high fiber . utk seimbangkan balik.lagi,less sugar lah. kadang2 buah pun ada kandungan high sugar.so rajin2 la buat research tau.same2 la kite kuruskan badan :)


extra info : pakai cream bakar lemak macam krim mustajab ke yusmira ke,then wrap kan bahgia yang nak kecik tuh ,contoh nye peha ke perut ke,any bahgian dengan plastik lutsinar yang kite balut makanan . alaaaa. macam aluminium yang utk grill ayam semua tuh tapi lutsinar.sumber kate,pakai macam ni lagi berkesan dari pakai girdle sebab nye lagi berpeluh .

No comments:

Post a Comment