Monday 26 December 2011

tanpa ketidak-sedaran

Bismillahirahmanirahim..

Terima kaseh kepada sesape yang bukak jugak blog aku yang ntah pape ni.sekadar luahan hati dan pendapat peribadi aku sahaja.oke ? kalau tak suka,abaikan..aku memegang prinsip freedom of speech .

Frankly speaking,setiap masa yang kita lalui setiap hari,mesti ade sesuatu yang kita buat tanpa kita tidak sedar,either by words or actions . dan sesungguhnya ketidaksedaran ni lah yang buat org lain makan hati,sakit ati atau terasa dengan kita.am i ryte ?

sesetngah situasi tidak sedar yang sekrang ni makin menjadi2 pulak...........

situasi #1
bila dah masuk university,baru hari pendaftaran..dah kecoh dekat semesta alam yang dia bakal menjadi doktor lah,peguam lah,accountant lah.wow . u look great ! haha.baru sem satu , tapi dah tunjuk kebanggaan macam bakal nak graduate esok hari.bercakap memang dah tak berlapik,memandang rendah terhadap org yang tak mampu nak melangkah kaki ke university.
sayang,aku ni tak lah sebijak mana,aku jugak bukan lah alim ulama atau perempuan yang memiliki iman yang teguh dalam hati,aku masih lagi manusia yang sedang mencari jalan benar .. tapi disini aku hanya ingin menegur sebagai sedara sesame islam. lupakah kite apa yang kita miliki sekarang susah tertulis oleh-Nya ? dan lupakah kita yang nikmat2 yang kita rasai sekrang buleh ditarik bila2 masa dan dimata pun kita ? belajar lah kerana Allah swt dan bukan kerana kau nak menjadi kebanggaan dunia yang membuatkan kau bersikap sombong dan angkuh.

situasi #2
bila dah bercinta,memang kisah cintanya lah yang paling romantik . couple of de year la kononnye. aku tak nak menyentuh tentang aurat,dosa dan pahala kerana secara peribadinya,aku masih menghormati hak peribadi seseorg.cumanya kadang2 jangan lah sampai menunjukkan kau terlalu taksub dengan buah hati kau sampai tak peduli kata org.bercinta ada limitnya . kalau bf/gf nya hensem,nak ditayang gambar bf tuh di seluruh media network ni macam nak booking laki /girl tuh dia yang punya. nak berkongsi rasa hati dengan manusia sejagat ni buleh tapi biarlah kena dengan cara dan masanya .
aku ni pun bercinta jugak,bukan nak dengki dengan sesape jugak. bf aku alhamdulilah masih sempurna sifatnya Tuhan bagi. tapi bagi aku utk mengexposekan siapa bf aku,i think,im not in the ryte place. nak tau sebab ape aku dah lame tak buat in the relationship tak ? as u all noe kan, couple ni ada pasang surut nye kan. bila dekat atas,rase bahgia nak mampos,tapi bila kat bawah,memang macam nak kena smackdown 44 kali baru buleh stop airmata,so kan adat couple pun,ade on off nye jugak. bila asyik tukar je status .. nanti orag akan bercakap2. ade yang akan kate aku ni suke tukar2 or anything bad lah. tak kan ade yang baik punya. nty aku yang malu. aku tak kesah status korang dekat mane2 pun korang nak appeared. tapi jangan lah terlalu mengagungkan cinta.


so aku rase cukup lah dua ni aku bagi.aku mintak maaf kalau ade terkasar bahasa atau ada yang terasa. i wrote this based on my experienced. hanya utk memberi kesedaran dan teguran utk mane2 pihak dan jugak diri aku dengan harapan kesilapan tak kan berulang sama sekali :)

   
 

No comments:

Post a Comment